ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Μαθηματικά μέσα από διαδραστικές προσομοιώσεις και παιχνίδια

 

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Μαθηματικών, οι μαθητές της Α΄ Γυμνάσιου συμμετείχαν με ενθουσιασμό στα διαδραστικά παιχνίδια PhET Interactive Simulations του Πανεπιστημίου του Κολοράντο (https://phet.colorado.edu/el/). Στόχος ήταν η ενίσχυση της μάθησης μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, διαισθητικού και ανακαλυπτικού χαρακτήρα, που οδήγησαν τους μαθητές στο να αφομοίωσαν καλύτερα μαθηματικές έννοιες με διασκεδαστικό τρόπο.

Η Γιορτή του Πολυτεχνείου: μια ευκαιρία Ιστορικού Γραμματισμού

 

Κατά την οργάνωση του εορτασμού του Πολυτεχνείου – ακολουθώντας τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για τήρηση των μέτρων προστασίας από την πανδημία – αξιοποιήθηκαν διδακτικές πρακτικές, όπως ο βιωματικός τρόπος προσέγγισης της προφορικής ιστορίας η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, η προσέγγιση της «τοποθετημένης πρακτικής».
Η υπεύθυνη ομάδα εκπαιδευτικών για τη διοργάνωση των εορταστικών εκδηλώσεων, αποτελούμενη από φιλολόγους, τον μουσικό και τον πληροφορικό, δούλεψαν ανά τμήμα, δίνοντας τις κατευθυντήριες γραμμές.
Ακολούθως οι μαθητές αποφάσισαν για τη μορφή και το περιεχόμενο του υλικού καθώς και τον τρόπο παρουσίασής του. Η κάθε τάξη – κάνοντας ένα βήμα προς τον κριτικό γραμματισμό – ανέδειξε με τον δικό της τρόπο τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, ανάλογα με τις μέχρι τώρα εμπειρίες των μαθητών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η αφηγηματική παρουσίαση, όπως προέκυψε από συνεντεύξεις συγγενικών προσώπων των μαθητών σε μια κίνηση να παρουσιαστεί «η ιστορία από κάτω» και μάλιστα στην προφορική της διάσταση.
Η άψογη διεκπεραίωση της εορταστικής διαδικασίας υπήρξε απόρροια του επαγγελματισμού της ομάδας των εκπαιδευτικών, αλλά και του ενθουσιασμού των μαθητών που διοργάνωναν «τη δική τους γιορτή».

 

ΓΙΟΡΤΗ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ


 

Διδακτικές πρακτικές στα Αρχαία Ελληνικά της  Α’ Γυμνασίου

Μία από αυτές τις ημέρες η Α’ Γυμνασίου του σχολείου μας έκανε μία “βουτιά” στο παρελθόν και έμαθε να γράφει όπως ακριβώς οι αρχαίοι Έλληνες!

Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της ενισχυτικής διδασκαλίας, στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών για την εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα, τα παιδιά έμαθαν πως οι μαθητές  στο σχολείο έγραφαν σε ξύλινες πινακίδες αλειμμένες με κερί, αντί για τα τετράδια που έχουμε σήμερα. Ακόμη, έμαθαν πως αντί για μολύβια ή στυλό χρησιμοποιούσαν μυτερά εργαλεία που ονομάζονταν γραφίδες, με τις οποίες χάραζαν πάνω στην κέρινη επιφάνεια τα γράμματα.

Οι μαθητές, επίσης, διδάχθηκαν πως οι αρχαίοι Έλληνες έγραφαν με κεφαλαία γράμματα(κεφαλαιογράμματη γραφή) και πως η μικρογράμματη γραφή με τους τόνους και τα πνεύματα είναι μεταγενέστερη. Επιπρόσθετα, έμαθαν  πως η ελληνική γλώσσα είναι εννοιολογική και όχι σημειολογική. Με άλλα λόγια, πως οποιαδήποτε ονομασία δεν έχει δοθεί τυχαία στην ελληνική! Για παράδειγμα,  η λέξη «άγαλμα» προέρχεται από το ρήμα «αγάλλομαι» που σημαίνει απολαμβάνω. Αυτό έγκειται στο γεγονός πως όταν κανείς βλέπει ένα όμορφο άγαλμα, η ψυχή του ευχαριστιέται, αγάλλεται. Τέλος, μας απασχόλησε το ζήτημα της προφοράς των αρχαίων ελληνικών, η οποία διέθετε μουσικότητα, αλλά και το γεγονός πως εμείς σήμερα καταγράφουμε μια παλιότερη προφορά(ιστορικός τρόπος γραφής): για παράδειγμα όταν οι αρχαίοι Έλληνες έγραφαν αι το πρόφεραν άι όχι “ε” όπως εμείς σήμερα, όταν έγραφαν β πρόφεραν μπ κ.ο.κ, αλλά και πως τα μακρά φωνήεντα λέγονται έτσι γιατί όταν τα διαβάζουμε χρησιμοποιούμε μακρύ χρόνο(η=εε, ω=οο).

Τα προαναφερόμενα διενεργήθηκαν μέσα από την ανακαλυπτική και εμπειρική μάθηση, καθώς η διαδικασία αυτή βοηθά τα παιδιά να οικειοποιηθούν τη γνώση με έναν πιο βιωματικό τρόπο. Έτσι, τραγουδήσαμε ένα σύγχρονο τραγούδι στα αρχαία ελληνικά με την προφορά των αρχαίων Ελλήνων, γεγονός που τα παιδιά βρήκαν ιδιαίτερα διασκεδαστικό! Σε αυτό το σημείο καταλάβαμε γιατί οι Ρωμαίοι πολίτες όταν άκουγαν τους ΄Ελληνες ρήτορες να μιλούν έλεγαν πως: “ελάλουν ως αηδόνες”. Παίξαμε ένα παιχνίδι λέξεων στον πίνακα με την προφορά των αρχαίων ελληνικών λέξεων: π.χ.      δράκων= drakoon

                          πλῆκτρον= πλΕΕκτρον

                          βῆ βῆ= μπΕΕ μπΕΕ( το βέλασμα των προβάτων) κ.ο.κ.

Τέλος, δόθηκε στους μαθητές πηλός και ξυλάκια που τα ονομάσαμε γραφίδες, έτσι ώστε να ανακαλύψουμε  πώς έγραφαν τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα και κατά πόσο τα δυσκόλευε αυτός ο τρόπος γραφής.

Τα παιδιά έγραψαν τα ονόματά τους με κεφαλαιογράμματη γραφή και οι πιο τολμηροί χρησιμοποίησαν τον τρόπο γραφής “βουστροφηδόν”(η πρώτη γραμμή από δεξιά προς τα αριστερά, η δεύτερη από αριστερά προς τα δεξιά). Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας τα παιδιά πρόφεραν τα ονόματά τους στην αρχαία ελληνική.

Τα παιδιά τραγουδούν στα αρχαία ελληνικά.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Εργαστήριο Δεξιοτήτων

 

Σχέδια Δράσης

Θεατρικές Δραστηριότητες

Δώσε μου το χέρι σου!

Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Νοέ    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930